Jönköpings kommun

23 oktober 2021 kl. 13.00-15.00  OBS! Evenemangetdatumet har redan passerat!

Vernissage - MADE BY WHO?

Josefins står mot en röd vägg men händer uppsträckta över huvudet i ett kors.

Fotograf David Karcenti

Välkommen på vernissage lördagen 23 oktober kl.13.00

Utställningen MADE IN SWEDEN - MADE BY WHO?

Av Josefine Chiacchiero

Josefine Chiacchiero är konstnär med bakgrund främst inom dans och musik, såväl i Sverige som utomlands. Hon har tagit sig an Tändsticksmuseets arkiv tillsammans med Jonathan Bondesson, kompositör/konstnär och Niklas Pohlman tekniker/konstnär.
Med avstamp i flamenco, ger utställningen en känsla av en flamencoföreställning. Här får vi uppleva ett dynamiskt och mångfacetterat uttryck med människan och tiden i fokus. Arbetarna från tändsticksindustrins historia lyfts fram. Dåtid och nutid vävs ihop. Lokala och internationella perspektiv ramar in. Färger, mönster och strukturer från etiketter och material kommer till liv. Maskinell och kroppslig rörelse omvandlas till visuella kreationer och nyskrivna kompositioner.

Program

Det blir ett performance (ca 15 min) med Jonathan Bondesson och Josefine Chiacchiero samt ett samtal mellan Josefine Chiacchiero och Ida Davidsson, kultursekreterare dans, Jönköpings kommun.

Utställningen är ett samarbete mellan Jönköpingskommun Tändsticksmuseet och Kultur och utveckling/dans Region Jönköpings län

Fri entré
Ingen föranmälan